Review: Nikkor AF-S 24-120 f/4 VR

Timp de aproape trei săptămâni, atât în excursia Redescoperă România cât și în timpul unor alte evenimente, am avut ocazia de a testa obiectivul all-around Nikkor AF-S 24-120 f/4 VR, un obiectiv care m-a fermecat încă de la început. Mulțumesc Nikon România și SKIN Media pentru oportunitatea de a testa acest obiectiv!

Nikkor AF-S 24-120 f/4 VR EDAproape niciodată nu am fost de partea obiectivelor all-around, am preferat să aleg două obiective decât unul pe care să le combine pe ambele. Totuși, acest obiectiv m-a făcut să renunț la această idee. Denumirea întreagă a obiectivului este Nikkor AF-S 24-120 f/4 G ED VRII N. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că obiectivul poate fi folosit atât pe format FX cât și pe DX, că obiectivul face parte din clasa G (obiective cu motor de focalizare încorporat), că sistemul de stabilizare (VR II) este unul nou și vă poate salva chiar și 4 trepte la expunere, și că lentilele au fost tratate cu un strat de nanocristale (N).

Care au fost primele impresii?

Nikon D7000 + 24-120 f/4 - 1/1600, f/4, ISO 500Încă din primele clipe în care pui obiectivul pe aparat simți o oarecare siguranță. Construcția solidă a obiectivului, inelul de focalizare care se mișcă foarte fin, inelul zoom-ului și montura metalică etanșă îți oferă siguranța că obiectivului nu i se poate întâmpla nimic și că îl poți folosi cu încredere oricând.

Calitatea optică a obiectivului este destul de bună, ținând cont că face parte din clasa obiectivelor all-around. Testat pe Nikon D7000 obiectivul s-a comportat întotdeauna foarte bine, iar diafragma permanentă f/4 mi-a permis să fotografiez cu timpi de expunere relativ scurți în multe încăperi întunecate.

Mi-a plăcut foarte mult că obiectivul m-a provocat întotdeauna. Faptul că cei 24mm nu erau chiar wide pe format DX, iar cei 120mm nu erau îndeajuns de tele, am fost nevoit să experimentez, să fiu creativ și să încerc să surprind anumite lucruri într-un mod diferit. Provocarea mare a fost în momentul în care fotografiam clădiri sau biserici și aș fi avut nevoie de obiective grandangulare (sub 16mm) pentru a cuprinde tot.

Am reușit totuși să ies din banal și să transpun subiectul în care mult mai interesante. Am și reușit, zic eu. În fotografia alăturată puteți vedea o încadrare mai puțin tipică fotografiilor documentare, evidențiindu-se însă esențialul. Obiectivul l-am folosit în mare parte în călătoria în Maramureș și Bucovina, punându-l astfel la încercare la peisaje, fotografii de arhitectură, portrete și fotografii pe lumină slabă. Înainte de călătorie l-am testat chiar și la un meci de handball, rezultatele le veți vedea mai jos.

Cum se comportă obiectivul la peisaje?

Nikon D7000 + 24-120 f/4 - 1/3200, f/4, ISO 100

În Maramureș și Bucovina am avut ocazia de realiza câteva peisaje cu acest obiectiv în varii condiții de lumină. Majoritatea peisajele au fost realizate la diafragma maximă, neavând din păcate posibilitatea de a vedea rezultatele și la f/11 sau f/16.

Chiar și așa, la f/4, obiectivul s-a descurcat foarte bine la peisaje în situații în care multe alte obiective ar fi scos rezultate neplăcute. În Bucovina am realizat câteva peisaje cu soarele în față, nu în timpul orei de aur, și am obținut rezultate bune și un flare foarte plăcut care nu distrăgea atenția de la subiect.

În fotografia alăturată puteți vedea un astfel de peisaj realizat în jurul orei 17, oră la care soarele încă era pe cer și strălucea destul de tare. Consider că, deși diafragma a fost la f/4 și nu au fost utilizate filtre UV/graduale/ND, fotografia rezultată este destul de bună din punct de vedere tehnic. Mai multe astfel de peisaje puteți vedea aici.

Nikon D7000 + 24-120 f/4 - 1/3200, f/4, ISO 200

Următoarea fotografie a fost realizată în Munții Rodnei (la granița dintre Maramureș și Bucovina) undeva la peste 1000m altitudine, într-o zi destul de însorită. Chiar și la rezoluție mare detaliile se văd foarte bine, aberațiile cromatice sau distorsiunile fiind practic inexistente. Mi-a plăcut foarte mult faptul că obiectivul s-a dovedit a fi foarte versatil la peisaje, putând obține foarte ușor un cadru larg, la 24mm, dar și unul cu anumite detalii la 120mm, nefiind limitat la o simplă privire de ansamblu. În oricare dintre situații obiectivul s-a comportant foarte bine. Trebuie reținut faptul că, deși am avut soarele în față în unele fotografii, nu au existat niciun fel de probleme la focalizare, așa cum se întâmpla la alte obiective din cauza flare-ului sau a luminii prea puternice.

Crop 100% - 24-120 f/4 - Peisaje pe lumină puternică

În fotografia alăturată puteți vedea câteva cropuri 100% (JPEG) ale unor peisaje realizate pe lumină puternică având diafragma deschisă la maxim, f/4. Ce înseamnă mai exact crop 100%? Cropul 100% este decupajul propriu-zis dintr-o fotografie văzută la rezoluția ei maximă. Țineți cont de faptul că monitorul dumneavoastră vă oferă rezoluția aproximativ 1600×900 px (sau mai mult, dar nu cu mult) și o fotografie realizată cu D7000 are rezoluția de 4928×3264.

Cum ar fi fost rezultatele la f/11 sau f/16? Cropurile ar fi fost mai sharp și contrastul ar fi fost mai ridicat. Chiar și așa, la f/4, fotografiile sunt perfect utilizabile. Fiind un obiectiv all-around calitatea la capete nu excelează precum cea a obiectivelor dedicate. Obiectivul Nikkor AF-S 24-120 f/4 se comportă însă foarte bine în astfel de situații chiar și în condiții de lumină extreme. Puteți vedea în articolele Maramureșul, ținutul supremși Peisaje ale Maramureșului mai multe peisaje realizate cu acest obiectiv. (exiful este disponibil în titlul fotografiilor)

Cum se comportă obiectivul în general?

Fiind un obiectiv all-around acesta nu a fost construit pentru anumite situații speicifce, putând fi utilzat în aproape toate genurile fotografice existente, fiind îsnă uneori limita de lipsa unei diafragme mai deschise sau a unui unghi mai mare de curprindere etc. Eu am testat obiectivul la portrete, fotografia de arhitectură, fotografia în lumină slabă, de eveniment sportiv și peisaje. Mai sus ați putut vedea peisajele obținute cu acest obiectiv.

Nikon D7000 + 24-120 f/4 - 1/1250s, f/4, ISO 400

La portrete obiectivul s-a comportat foarte bine. Datorită diafragmei destul de deschise pe toată plaja focală se pot obține deseori portrete plăcute cu un bokeh la fel de plăcut și o separare bună a subiectului de fundal. Mi-a plăcut foarte mult faptul că obiectivul focaliza extrem de repede. Chiar dacă alegeam zone cu lumină slabă, chiar dacă fotografiam cu soarele în cadru, obiectivul nu a greșit niciodată. Mai ales la portrete am reușit întotdeauna să focalizez cu ușurință și rapid pe ochiul subiectului.

Nikon D7000 + 24-120 f/4 - 1/10s, f/4, ISO 2500

În fotografia alăturată lumina din fundal era mult mai puternică decât cea de pe subiect, însă acest lucru nu a afectat deloc imaginea rezultată. Lumina puternică din fundal nu distrage atenția și nu prezintă aberații cromatice evidente care ar putea strica întreg cadrul. Mi-a mai plăcut faptul că stabilizatorul s-a dovedit a fi excelent în foarte multe situații. În fotografia de mai jos realizată în cadrul Mausoleului de la Mărășești stabilizatorul a fost pornit și comutat pe modul active, reușind să fotografiez cu timpul de 1/10s la 24mm. Teoretic, timpul de expunere necesar pentru a obține o astfel de fotografie nemișcată ar fi fost de 1/25-1/30. Stabilizatorul de imagine (VR II) m-a ajutat să realizez această fotografie la un timp de trei ori mai lung din mână, fără a avea un trepied la dispoziție.

Fotografia de mai jos a fost realizată de asemenea pe o lumină destul de slabă, gama dinamică fiind destul de mare însă datorită soarelui ce se afla în dreapta cadrului și a zonei slab luminate din partea stângă. Și această fotografie a fost realizată la f/4 cu 1/500s și ISO 500. De această dată însă intensitatea luminii soarelui a fost destul de slabă și am reușit să obțin o lumină uniformă în întreg cadrul. Se poate observa cu ușurință că nici flare-ul, nici aberațiile cromatice nu sunt prezente în această fotografie, chiar dacă soarele acoperă o porțiune destul de mare a cadrului.

Nikon D7000 + 24-120 f/4 - 1/4000s, f/4, ISO 500

Nikon D7000 + 24-120 f/4 - 1/100s, f/4, ISO 100

Obiectivul s-a comportat foarte bine chiar și la fotografiile close-up sau de arhitectură. Pe lumină slabă, aproape de apus, am realizat fotografia alăturată obținând un rezultat ce tinde către macrofotografie, fiind însă doar un close-up. Chiar și așa rezultatul a fost foarte bun pentru obiectivul all-around. La 120mm și la o distanță de aproape 80cm de subiect am reușit să obțin un rezultat ce tinde către a fi un close-up. Detaliile sunt destul de evidente și subiectul este bine separat de fundal. Deși lumina a fost destul de slabă stabilizatorul de imagine m-a ajutat să obțin fotografii nemișcate chiar și cu timpi de expunere precum 1/60-1/80s la 120mm.

La fotografia de arhitectură obiectivul s-a comportat mai mult decât decent, nivelul distorsiunilor și al aberațiilor cromatice la capătul wide fiind foarte mic. Din păcate, așa cum am spus și mai sus, capătul wide e un pic prea strâns pentru fotografia de arhitectură. Desigur, pot fi obținute fotografii bune ale anumitor detalii sau unghirui, însă se poate obține cu greu o privire de ansamblu dacă distanța de la obiectiv la subiect nu este foarte mare. Am reușit să încadrez o clădire destul de înaltă într-un cadru însă doar de la o distanță mare care nu poate fi obținută în prea multe locuri. Înafara acestui aspect obiectivul evidențiază foarte bine detaliile și vă oferă șansa de a obține cu ușurință fotografii reușite.Nikon D7000 + 24-120 f/4 - 1/4000, f/4, ISO 500

Ce mi-a plăcut la obiectiv?

  • …mi-a plăcut foarte mult sistemul de stabilizare care m-a ajutat să fotografiez chiar și cu timpi de 1/5-1/10s
  • …mi-a plăcut viteza de focalizare și acuratețea – în trei săptămâni nu am obținut nicio fotografie out of focus
  • …mi-a plăcut calitatea imaginilor pe care o puteai obține atât la capătul tele cât și cel wide
  • …mi-a plăcut că e versatil și util în foarte multe situații
  • …mi-a plăcut că pe toată plaja focală diafragma rămâne fixă, f/4

Ce nu mi-a plăcut la obiectiv?

Nu sunt prea multe lucruri pe care le-aș reproșa acestui obiectiv. Lucrurile care nu-mi plac țin mai mult de gusturi. Aș fi preferat un unghi mai mare de cuprindere, însă acest lucru fie ar fi crescut prețul foarte mult, fie l-ar fi făcut incompatibil pe full frame. Aș fi preferat un inel de focalizare puțin mai lat și, eventual, zoom intern. Așa cum am spus lucrurile astea țin de pretențiile fiecărui fotograf.

Concluzii

Obiectivul Nikkor AF-S 24-120mm f/4 G VR este un obiectiv versatil ce poate fi folosit în foarte multe situații, oferind fotografiilor o calitate destul de ridicată în foarte multe situații. Obiectivul poate fi cu ușurință folosit la peisaje, fotoreportaje, portrete sau, în general, fotografia de călătorie. Deși nu credeam că voi ajunge să spun lucrul acesta, în întreaga mea călătorie Redescoperă România nu am dat acest obiectiv jos de pe aparat decât de două ori. O dată când am avut neovie neapărată de 200mm și o dată când am dorit să fac niște fotografii macro.

Recomand acest obiectiv tuturor fotografilor pasionați de călătorii și de fotografia de eveniment, mai ales în cazul în care fotografiați pe format DX. Pe format FX mai este disponibilă și varianta Nikkor AF-S 24-70 f/2.8, obiectiv profesional ce oferă o calitate excelentă a fotografiilor.

Obiectivul Nikkor AF-S 24-120mm f/4 G VR este disponibil la următorii distribuitori foto din România: F64.ro, SinPro Plus și FotoHobby Shop la prețul de 4699 RON.

Dacă doriți să vizualizați mai multe fotografii realizate cu obiectivul Nikkor AF-S 24-120mm f/4 G VR accesați acest link.

5 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *