#BeginnerGuide: Obiectivele foto – Wide și ultra-wide

Seria #BeginnerGuide powered by Canon continuă discuția pe tema obiectivelor cu un articol despre obiectivele wide și ultra wide. Urmează să aflăm cum funcționează aceste obiective, în ce situații sunt utile și cum putem scoate maximul din ele. Pentru informații generale despre obiectivele dedicate D-SLR-urilor ori mirrorless-urilor și despre principalele detalii tehnice, îți recomandăm să citești introducerea de aici.

#BeginnerGuide este o serie de articole dedicate pasionaților de fotografie aflați la început de drum, care răspunde la întrebările cele mai frecvente, venind cu exemple concrete și explicații simple, pe înțelesul tuturor. Citește aici toate articolele din această serie.

Așadar, să începem.

Obiectivle wide și ultra-wide – Informații generale

Obiectivele de acest fel fac parte din „extrema mică” a distranței focale. Pornesc de la 10, 12 sau 14mm, în funcție de formatul pentru care sunt făcute (D-SLR-uri cu senzor crop – APS-C sau full-frame), iar principalul lor avantaj este că oferă un unghi de cuprindere foarte mare. Ce înseamnă asta? Foarte simplu. Poți prinde dintr-o singură imagine mai mult din subiectul pe care îl fotografiezi, fie că vorbim de peisaje, cadre de arhitectură (interior/exterior) sau fotoreportaj, atunci când poți intra chiar în inima acțiunii, apropiindu-te foarte mult de ce se întâmplă în fața ta.

Unghiul mare de cuprindere de salvează și de panoramări, în unele cazuri. Și chiar dacă e vorba de doar 8mm, de exemplu, între 18 – cât are obiectivul de kit la capătul wide și 10 – cât are obiectivul ultra-wide (10-18mm), diferențele date de unghiul de cuprindere sunt uriașe.

Un alt avantaj al obiectivelor wide și ultra-wide este că permit fotografierea cu timpi mai lungi de expunere, chiar din mână. Sau filmarea din mână, fără stabilizator. Explicația e simplă și are ca motiv tot unghiul mare de cuprindere. Datorită lui, „tremurul” mâinii define insesizabil pe senzorul camerei. Așa cum spuneam într-un articol recent, ideală ar fi declanșarea cu un timp de expunere de minim 1/ distanța focală la care fotografiezi. Astfel, la 10mm, te poți „întinde” lejer la timpi de expunere de 1/10s sau chiar mai lungi, cu șanse mari ca imaginile să iasă clare. Aceeași situație se întâmplă și când filmezi.

Principala provocare în utilizarea obiectivelor wide este controlarea distorsiunilor. Având un unghi atât de mare de cuprindere, sunt predispuse la distorsionări serioase pe marginile cadrelor. Ce înseamnă asta? Înseamnă că extremitățile cadrului vor fi alungite, iar în funcție de cum orientezi obiectivul în raport cu subiectul pot apărea și distorsiuni de perspectivă, astfel că liniile drepte nu vor mai fi drepte.

De aceea este ideal ca atunci când fotografiezi cu un obiectiv wide să îl orientezi perpendicular pe subiect, atunci când vorbim de o clădire sau un peisaj, ca să redai liniile din cadru cât mai „drepte”, cât mai corect. Desigur, e o indicație, nu o regulă, și încălcarea ei poate oferi de multe ori niște rezultate interesante.

Totodată, perspectiva își pune amprenta și dacă vrem să fotografiem oameni foarte de aproape (portret), situație în care fețele lor vor fi semnificativ alungite.

Punând toate aceste aspecte la un loc, iată principalele situații în care sunt utilizate obiectivele wide și ultra-wide:

  • Fotografie de natură, peisaj;
  • Fotografie de arhitectură – atât interior, cât și exterior;
  • Fotografie de stradă, urbană;
  • Fotografie documentară, fotoreportaj;

Pentru ilustrarea acestui articol din seria #BeginnerGuide am ales să facem testul cu obiectivul Canon 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM. Din aceeași gamă, Canon mai are următoarele obiective:

  • Mirrorless: EF-M 11-22mm f/3.5-5.6 IS STM
  • D-SLR: EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, EF 20mm f/2.8 USM, EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, EF 16-35mm f/4L sau f/2.8L IS USM, EF 14mm f/2.8L II USM, EF 11-24mm f/4L USM

Test cu Canon 10-18mm f/4.5-5.6

*citește și aceste articole scrise pe aceeași temă: TravelLover cu 10-18mm și test cu Canon 10-18mm & 18-135mm.

Canon 10-18mm este cel mai accesibil obiectiv ultra-wide de pe piață, dedicat D-SLR-urilor Canon cu senzor în format APS-C (deci nu full-frame). El poate fi folosit și pe mirrorless-uri cu adaptorul EF-EOS M, asemeni celorlalte obiective Canon.

Pe lângă că-i accesibil, poți face și o treabă foarte bună cu el. Fotografiind cu diafragma închisă câteva drepte față de deschiderea maximă, să zicem f/8, obții imagini cu detalii bine redate, fără aberații cromatice evidente și cu o vignetare încă prezentă, dar totuși discretă.

Obiectivul cântărește doar 240 de grame, așa că nici nu-l simți în trusa foto. Pe lângă faptul că e și accesibil ca preț și ușor, mai are două avantaje care nu se regăsesc frecvent pe obiectivele wide și ultra-wide: permite montarea de filtre (elementul optic frontal nu e puternic bombat) pe diametrul de 67mm și are sistem de stabilizare optică încorpoat. Astfel, cu puțin exercițiu, poți fotografia din mână chiar și cu timpi de expunere de jumătate de secundă, așa cum am făcut în Bruxelles, acum câteva săptămâni, când testam obiectivul. Câștigi, astfel, din sensibilitatea ISO. Când ai subiecte fixe în față, poți să crești fără probleme timpul de expunere, mai degrabă decât să crești ISO-ul și să riști ca granulația să își facă simțită prezența.

Am mai făcut și o tură pe străzile din centrul Bucureștiului, într-una din după-mesele trecute, timp în care am observat din nou cât de multă libertate îți oferă un astfel de obiectiv. Te lasă să te joci cu încadrările, să te apropii semnificativ de mult de subiect, dar și să te depărtezi și să-l pui în cadru alături de alte elemente din jurul lui. Poți prinde soarele în cadru fără probleme, iar el să iasă chiar bine – unghiul mare de cuprindere face ca soarele să se vadă foarte mic, iar dacă și închizi diafragma la f/11 sau f/16, se va vedea ca o stea luminoasă.

Revenind la 10-18mm, așa cum poți observa din distanța focală, face o pereche foarte bună cu obiectivul uzual de kit pentru D-SLR-urile entry-level. Cu el și cu un teleobiectiv din aceeași gamă, poți acoperi o plajă focală de la 10 la 250mm și în același timp să ai o trusă ușoară, dar foarte… competentă.

Haide să privim din imaginile de test făcute cu obiectivul meu preferat Canon, 10-18mm.

Bruxelles, Belgia

Bucureștiul într-o după-masă de vară

Recomandări pentru fotografierea cu obiective wide și ultra-wide

În funcți de fotografiile pe care ai de când să le faci poți ține cont de câteva dintre sfaturile de mai jos:

  • Orientarea perpendiculară a obiectivului în raport cu subiectul te scapă de distorsiunile de perspectivă (aproape în totalitate);
  • Dacă vrei să faci ca un element din cadru să pară mare, te poți apropia cu obiectivul ultra-wide de el. În acest fel, toate celelalte elemente din spatele subiectului se vor vedea mult mai mici.
  • Fotografiază pe cât de mult poți cu diafragma mai închisă, măcar f/8, ca să redai bine detaliile și să scapi de artefactele optice (aberații cromatice). Distanța focală mică te va ajuta să obții imagini clare din mână chiar și cu timpi de expunere mai lungi.
  • Evită să curprinzi persoane în extremitățile cadrului, șansele ca ele să se vadă „alungite” sunt foarte mari. Atenție la pozele de grup.

Am concluzionat acest articol și în clipul video pe care îl poți vedea mai jos. Dacă ai mai multe întrebări despre obiectivele wide și ultra-wide suntem aici să le răspundem. Ne „recitim” în următorul articol din seria #BeginnerGuide powered by Canon.

2 comments
  1. Salut! Imi poti spune si mie daca un obiectiv crop pe un aparat foto crop isi pastreaza distanta focala sau si in cazul acestuia trebuie aplicat acel factor de multiplicare. Intreb ptr ca sunt incepator, dar sincer, desi acum am un entry level canon 250d pe viitor vreau sa iau un full frame si as vrea sa investesc pana atunci direct in obiective full frame si mai bune, macar de nivel mediu daca nu cel mai profi. Ce ai recomanda si ce parere ai si de cele de la sigma sau tamrom?

    1. Bună,

      Factorul de crop depinde de senozorul aparatului. Să zicem că ai un obiectiv de 85mm. Pe Canon 250D se transformă în 136mm, iar pe un Canon 6D (full-frame) rămâne 85 „pur”. Asta dacă obiectivul este compatiil și full-frame. Dacă nu e compatiil, atunci pe full-frame el va fotografia tot în modul crop. De aceea e recomandat să cumperi de la început obiective compatibile full-frame.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *