Alegerea unui nou aparat de fotografiat este un lucru destul de greu de făcut din cauza diversităţii enorme de produse existente deja în acest domeniu. În cadrul primei părţi a acestui ghid în care am vorbit despre alegerea unui aparat compact, principalele dileme au fost alcătuite din micile detalii tehnice, precum zoom-ul, nr. de megapixeli şi obiectivul.
În cadrul acestei părţi voi prezenta lucrurile ce trebuiesc luate în vdere în momentul achiziţionării unui aparat de fotografiat ce se află la un alt nivel, unui D-SLR (digital single-lens reflex). Aparatele de fotografiat ce au această denumire sunt cele care prin intermediul unui senzor captează imaginea şi cu ajutorul unei pentaprisme o proiectează pe vizor, putând fi astfel observată de ochi cu uşurinţă.
Astfel, în continuarea acestui ghid voi reliefa caracteristicile unui D-SLR ce au o mare influenţă asupra calităţii fotografiilor rezultate. Alături de calitatea fotografiilor o mare importanţă prezintă şi manevrabilitatea, autonomia, numărul de cadre pe secundă şi multe alte specificaţii tehnice, toate acestea trebuind luate în considerare.
- Care sunt detaliile tehnice cu cea mai mare importanţă ?
- Senzorul APS-C vs. senzorul Micro 4/3, care este mai bun ?
- Ce obiectiv ţi se potriveşte cel mai bine ?
- De ce detalii trebuie să ţin cont pentru a alege un aparat versatil ?
1. Care sunt detaliile tehnice cu cea mai mare importanţă ?
În momentul în care doriţi să achiziţionaţi un nou aparat de fotografiat D-SLR e important să ţineţi cont de anumiţi parametrii ce pot influenţa foarte mult calitatea fotografiilor rezultate.
Primul lucru luat în calcul de majoritatea persoanelor este reprezentat de numărul de megapixeli, majoritatea clienţilor mergând după principiul „cu cât mai mulţi, cu atât mai bine”. Din fericire nu este aşa şi astfel sunt multe alte caracteristici ce transformă un D-SLR normal într-unul foarte bun.
Numărul de megapixeli influenţează destul de mult calitatea fotografiilor rezultate însă acest lucru va fi vizibil doar în cazul pozelor macro în care detaliile vor fi foarte multe şi astfel vor apărea mici zone pixelate, în cazul în care aveţi mai puţini megapixeli. Acest lucru se întâmplă destul de rar însă, nefiind un atu pentru această proprietate (nr. megapixeli) a D-SLR-urilor.
Un criteriu important în alegerea unui D-SLR este prezenţa stabilizatorului în cadrul body-ului, lucru însă rar întâlnit în cadrul producătorilor de aparate foto. Din cadrul firmelor producătoare de aparate de fotografiat cele cu stabilizator în body sunt Sony, Olympus, Pentax şi Samsung, restul firmelor alegând introducerea stabilizatorului în obiective. Avantajul de a avea stabilizator în obiectiv este unul mare deoarece pe vizor imaginea va aparea „stabilizată”, pe când în cazul motorului de stabilizare din aparat veţi vedea doar rezultatul clar, în vizor imaginea va fi tot mişcată.
Senzitivitatea ISO prezintă o foarte mare importanţă pentru fotografiile rezultate, fiind caracteristica ce poate adăuga zgomot pe imagini. Trebuie să ţineţi cont de valorile ce le prezintă D-SLR-ul vizat, pentru a putea şti în ce condiţii de lumină puteţi fotografia fără a avea aşa-zişii puricei. Pentru a evita acest lucru se recomandă căutarea unor fotografii demonstrative făcute cu aparatul dorit, putând astfel să diferenţiaţi un aparat bun de unul mai puţin bun.
Numărul de cadre pe secunde, sau fotografierea în rafală reprezintă un criteriu foarte important pentru majoritatea fotografilor. Această proprietate prescurtată şi fps (frames per second) ilustrează defapt posibilitatea aparatului de a declanşa de mai multe ori pe secundă, acest lucru fiind util deseori la fotografiile de la diverse evenimente unde surprinderea momentului cheie este absolut necesară. Numărul cadrelor pe secundă este însă strâns legat de acumulatorul de pe aparat (sau acumulatorii în cazul folosirii unui grip) şi de viteza de scriere a cardului şi se recomandă achiziţionarea unuia mai rapid, acest lucru ajutându-vă şi la selectarea rapidă a fotografiilor realizate (cu ajutorul unei viteze de citire ridicate, aflată în concordanţă cu cea de scriere).
Majoritatea D-SLR-urilor prezintă deja proprietatea de a face fotografii în modul .RAW, mod ce vă permite modificarea ulterioară în cadrul post-procesării a balansului alb, expunerii, contrastului, etc. Astfel, înainte de achiziţionarea unui nou D-SLR trebuie să verificaţi modurile disponibile în cazul fotografierii .RAW, desoeri cel mai căutat fiind cel .RAW + .JPEG calitate mică, economisind astfel spaţiu în stocarea pozelor.
2. Senzorul APS-C vs. senzorul Micro 4/3, care este mai bun ?
Înafara acestui tip de senzori a fost creeat încă unul special pentru aparatele compacte, senzorul ce foloseşte tehnologia Micro 4/3 (micro four thirds). Acest nou senzor ajută foarte mult la scăderea dimensiunii oricărui aparat ce este construit cu ajutorul lui, avantajele fiind destul de mari din acest punct de vedere.
Datorită dimensiunii reduse apar însă şi dezavantajele. Folosirea acestui sistem redus poate influenţa foarte mult calitatea fotografiilor rezultate, scăzându-vă manevrabilitatea şi versatilitatea. Aparatele ce folosesc tehnologia micro 4/3 sunt limitate din mai multe puncte de vedere. Autofocusul se face mult mai lent, senzitivitatea iso nu poate atinge valori foarte mari deoarece zgomotul va apărea mult mai uşor, gama dinamică va fi limitată (dezavantaj în cazul fotografierii peisajelor) şi vizorul este mult mai mic din cauza oglinzii ce nu are voie să depăşească mărimea senzorului.
Astfel, avantajele achiziţionării unui astfel de aparat ce foloseşte noua tehnologie micro 4/3 se rezumă la nişte dimensiuni reduse şi o mobilitate ridicată, putând purta aparatul absolut oriunde. Aceste mici dimensiuni însă vin şi cu alte dezavantaje cu privire la calitatea imaginii, limitând capacităţile aparatului, acesta funcţionând însă foarte bine până la valori ce sunt relativ mici faţă de cele ale unui D-SLR cu senzor APS-C.
3. Ce obiectiv ţi se potriveşte cel mai bine ?
Dacă domeniul fotografiei este unul slab exploatat de dvs. şi doriţi să începeţi direct cu ajutorul unui D-SLR obiectivele ce vi se potrivesc cel mai bine sunt cele all-around, cele ce le puteţi folosi în absolut orice situaţie. Pentru început un exemplu de astfel de obiectiv ar fi arhicunoscutul 18-55 mm f/3.5-5.6 ce se regăseşte în gama de obiective a fiecărui producător foto, un obiectiv bun care vă va contura astfel un stil propriu.
În momentul în care simţiţi nevoia să treceţi la un alt nivel folosindu-vă de acest obiectiv de kit se recomandă achiziţionarea obiectivului ce îl completează (la nivelul distanţei focale). De exemplu în cazul în care aveţi 18-55 şi doriţi să achiziţionaţi un teleobiectiv cel mai recomandat este cel 55-200mm f/4-5.6 , teleobiectiv cu ajutorul căruia vă veţi putea adapta majorităţii situaţiilor.
După ce aţi completat şi acoperit cei 200mm a venit momentul în care, în funcţie de stiulul dorit, puteţi achiziţiona un obiectiv special pentru acesta. Fie că vă pasionează fotografiile macro, fie că vă place să faceţi portrete, veţi găsi câte un obiectiv care să se încadreze în tiparul dumneavoastră. Pentru portrete şi macro obiectivele prime sunt cele mai recomandate deoarece deseori prezintă o calitate mult mai mare şi o deschidere largă a diafragmei, oferindu-vă un fundal cremos cu un aspect foarte plăcut.
Dacă vă pasionează peisajele sau fotografiile la evenimente un obiectiv ulta-wide este cel de vi se potriveşte. Alături un astfel de obiectiv se poate adăuga unul all-around însă de o calitate ridicată cu o deschidere largă a diafragmei, putându-l folosi în majoritatea condiţiilor.
4. De ce detalii trebuie să ţii cont pentru a alege un aparat versatil ?
Un D-SLR versatil este unul căruia îi puteţi ataşa mai multe componente ce le puteţi achiziţiona cu uşurinţă, fără a fi nevoie de găsirea altor căi pentru a realiza acest lucru. Încă de la început trebuie să ţineţi cont de cât de mult doriţi să investiţi în acest domeniu.
Dacă plănuiţi să achiziţionaţi mai multe accesorii trebuie să verificaţi dinainte compatibilitatea acestora cu aparatul vizat, pentru a nu rămâne surprinşi în momentul în care doriţi să cumpăraţi nişte accesorii dar nu aveţi de unde.
Astfel, când veţi cumpăra un D-SLR trebuie să priviţi către viitor foarte mult pentru a estima investiţiile ce le veţi face, pentru a şti încă de la început de ce veţi avea nevoie pe parcurs. Versatilitatea unui aparat constă în ataşarea unor obiective realizate de alţi producători sau a altor accesorii ce vor fi absolut necesare.
Din cauza acestui lucru, criteriul sus menţionat trebuie pus în vârful caracteristicilor unui D-SLR ideal, fiind proprietatea ce va determina investiţiile ulterioare realizate.
20 comments
Vazand unele dintre fotografiile postate pe acest blog am ajuns sa-mi doresc si eu un aparat performant. Uneori este frustrant sa lesi sa treaca frumusetea pe langa tine, fara ca tu sa poti sa furi o parte din ea.
Ai un gand bun de la doi necunoscuti, din Targu Mures.
Ma bucur sa aud asta ! 🙂 Daca te pasioneaza acest domeniu poti incepe si cu un aparat compact ca apoi sa evoluezi sa treci pe unul mai bun. 🙂
@Virtualkid: in calitate de fotograf amator, care din diverse motive a incercat sa-si construiasca un set de scule oarecum mai performante, e important sa constientizezi faptul ca aparatul contribuie la o fotografie doar in proportie de 10%. Restul de 90% sunt ochiul fotografului.
Ajuta si aparatul intr-adevar, insa nu in atata masura incat o face fotograful. Cum e la condus la fel e si aici, degeaba ai masina buna daca nu stii cum sa o folosesti.. 🙂
Frumos tutorial.dar te-ai laudat indirect in ultimul post.HOŢOMANEEE!!!!
Nu m-am laudat in special pe mine, lucrul asta e valabil pentru aproape toti fotografii. 🙂
Frumos..mai ales ca este slab documentat
Senzor APS-S vs micro 4/3??? ce inseamna asta?
Aaaaa probabil ca va gindeati la montura..pai de ce nu studiati un pic cum e treaba? Vorbiti de senzorul de la Olympus care este format 4/3 poate..autofocus lent? ia sa ne gindim..E3+12-60 SWD va spune ceva?….dati o cautare pe google si veti vedea ca aceasta combinatie are cel mai rapid autofocus..dumneavostra comparati un senzor cu care este echipat un aparat gen Canon 7D cu un aparat PEN , care are formatul micro4/3, dar asta tine de montura, nu de senzor
Daca ne gindim un pic senzorul nu prea are treaba cu sistemul de autofocus.
Ceea ce stiti corect este ca intradevar, sistemul micro4/3(aici vorbim de monura nu de senzor) este mai lent in autofocus in comparatie cu un DSLR clasic , de fapt este cam nedrept sa comparam un DSLR cu un PEN
http://www.olympus.ro/consumer/21693_7045.htm
Aveti un link cu detalii despre senzorul 4/3(nu mircro 4/3)
Cu stima..
Un articol de-a dreptul imbecil. Mare lucru nu sti despre tehnica si aparatura fotografica. Pacat ca ii induci in eroare pe cei ce vor sa invete.
Daca asa spui tu, asa o fi, mortule. 🙂
Confirm ce a scris „eu mortu”.
Articolul este praf dpdv tehnic iar exprimarea este de elev de clasa a XI – a. 🙂
Dragos, lasa-i pe altii sa scrie articole !
Frate esti praf! Ghidul tau de alegere a aparatului perfect este plin de greseli si inexactitati. O informare mai buna nu ar strica. Oricand iti ofer asistenta!
Ok, am inteles ca va cunoasteti toti si v-ati pornit. Ok, ma voi documenta mai mult si voi rescrie ghidul daca e chiar asa cum ziceti voi. 🙂
Pacat, ca ai unele fotografii chiar interesante…dar cu articolul asta ai dat cu muci-n fasole.
Eu zic sa lasi ghidurile acestea pentru oameni care au posibilitatea sa foloseasca toate tipurile de aparat, si tu sa te concentrezi mai mult pe fotografie, unde ai ceva al tau..recunosc..insa sa spun sincer, nu ar strica si ceva studiu.in cazul tau
Orice sistem are plusuri si minusuri, mereu cind cistigi undeva pierzi in alta parte, totul este sa gasim compromisul care se potriveste cit mai bine cerintelor noastre..
Lumina buna
Ok, am inteles ideea si mi-a placut felul in care ai spus-o, nu ai aruncat repede cu noroi cum au facut-o altii. Merci! 🙂
Pai ai cam meritato, si stai linistit, ai scapat ieftin tu, pe alte forumuri erai deja……..dar sa lasam asta
Trebuie sa fi pregatit sa-ti reziste „curul” si la critica mai dura,
Trebuie sa o iei ca pe o lectie, nu sa te superi…..asa e felul lor de a critica, si astfel de critica este buna..data viitoare ai sa fi mai atent….
Lumina buna!!!
Cu siguranta am invatat ceva din asta si voi fi mai atent. Merci!
PS: „meritat-o”
a inceput bine si s-a terminat tragic. exemplu :
1.,,Înafara acestui tip de senzori a fost creeat încă unul special pentru aparatele compacte, senzorul ce foloseşte tehnologia Micro 4/3 (micro four thirds).” – amuzant tare. tehnologia Micro4/3 a aparut eliminand camera oglinzii (denumirea de DSLR de acolo vine) ce marea dimensiunile aparatelor. in rest, senzorul este de aceeasi dimensiune ca cel de pe 4/3.
2. ,,Avantajul de a avea stabilizator în obiectiv este unul mare deoarece pe vizor imaginea va aparea “stabilizată”, pe când în cazul motorului de stabilizare din aparat veţi vedea doar rezultatul clar, în vizor imaginea va fi tot mişcată” – este un avantaj, dar nu mare(poate doar pentru cei cu probleme de vedere). hai sa vedem si avantajul stabilizarii in corpul aparatului : SE POT SI FOLOSI OBIECTIVE CARE NU AU STABILIZARE, astfel scap de un stres, atat material(costuri mai mari la obiective) cat si practic(pot folosi orice obiectiv, oricand nefiind limitat)
3.,,Autofocusul se face mult mai lent” – pt Micro4/3 – muuult mai lent decat aparatele APS-C(foarte dragi tie se pare, dar nu stiu cu care crop) cu un pret mult mai mare(de la 1,5 in sus). care vor fi mai rapide doar daca folosesc obiective ceva mai scumpe.
4. ,,senzitivitatea iso nu poate atinge valori foarte mari deoarece zgomotul va apărea mult mai uşor” – no shit!!! citind fraza asta pare logic. dar avand in vedere avansul tehnologic din ultima perioada, se pare ca acest ISO (de valori foarte mari – 3200, 6400 etc) este acoperit de toti prodcatorii, iar diferentele sunt marginale acum.
5. ,,gama dinamică va fi limitată (dezavantaj în cazul fotografierii peisajelor) şi vizorul este mult mai mic din cauza oglinzii ce nu are voie să depăşească mărimea senzorului” – :)))))) amuzant rau. vezi tu, la Micro4/3 au aparut acele EVF(electronic viewfinder), adica un ecran lcd in loc de lentila prin care te uiti la un dslr, care poate avea orice dimensiune – tie cat iti este de ajuns?. gama dinamica nu are legatura cu dimensiunea senzorului ci cu calitatea lui. ia merge mataluta pe site-ul DXO si vezi cam care gama dinamica al unui pansonic GH1 comparativ cu un APS-C, care vrei tu.
6. ,,Aceste mici dimensiuni însă vin şi cu alte dezavantaje cu privire la calitatea imaginii, limitând capacităţile aparatului, acesta funcţionând însă foarte bine până la valori ce sunt relativ mici faţă de cele ale unui D-SLR cu senzor APS-C” – calitatea imaginii este slaba?!!!!! cam cate Micro4/3 ai folosit pana acum? cam cate imagini ai comparat? in format RAW sau JPEG? care sunt valorile alea mici ale APS-C-ului? cam cat de ici : un sfert, jumatate, 90%?
7. ,,Dacă vă pasionează peisajele sau fotografiile la evenimente un obiectiv ulta-wide este cel de vi se potriveşte” – inexact total. un peisaj sau un eveniment nu necesita NEAPARAT obiectiv wide. o formulare mai corecta era : daca aveti nevoie de imagini cat mai cuprinzatoare (a unei cladiri inalte, al unui peisaj etc) pentru a da o tusa deosebita fotografiei tale, poti opta pt un obiectiv wide.
8. ,,Majoritatea D-SLR-urilor pentru fotografi amatori sunt compuse dintr-un senzor APS-C de diverse mărimi, contribuind astfel la unghiul de cuprindere prin intermediul obiectivului. Cu cât senzorul este mai mare cu atât unghiul de cuprindere va fi mai larg, iar la obiectivele wide acest lucru este un mare dezavantaj. Dacă un senzor este mult mai mic atunci în cadru vor intra mai puţine elemente, fiind avantajate astfel teleobiectivele, mărindu-le foarte mult distanţa focală” – inca nu stiu ce sa fac : SA RAD sau SA PLANG? omule, esti real? tu ti-ai citi textul inainte de a-l posta? pot face o compacta sa aiba un unghi de cuprindere mai mare decat un aparat de format mediu(adica cu un senzor de cateva zeci de ori mai mare) doar schimband un obiectiv. pt fiecare tip de senzor (crop 1.5, 1.6, 2.0 etc) exista obiective ECHIVALENTE, astfel vei putea cuprinde acelasi cadru oricand.
Din punct de vedere al informatiei transmise nu depasesti nota 4. Informatia este partinitoare si total nefondata dpdv tehnic. Informatia este transmisa gresita, sau cu intentie( un utilizator de aparat foto poate face portrete si cu wide si cu un tele si cu un fix, la fel cum poate face peisaje sau sport). Aceste obiective se pot cumpara un mod aleatoriu nu neaparat dupa ce s-a completat focala 18…250. N-ai suflat o vorba despre dimensiunile senzorilor si crop-ul acestora in comparatie cu formatul de 35mm. N-ai suflat o vorba despre faptul ca aparatele se schimba destul de des(ciclu de la 1-4 ani, depinde de format) dar obiectivele raman(unele sunt folosite de zeci de ani cu rezultate extraordinare, cu ajutorul unor adaptoare).
Si cireasa de tort : ,,Versatilitatea unui aparat constă în ataşarea unor obiective realizate de alţi producători sau a altor accesorii ce vor fi absolut necesare” – pentru ca tu nu ti-ai permis achizitionarea unui 18-55/f2.8 de la firma producatoare a aparatului, asta nu inseamana ca acel sistem este mai bun. este posibil ca la unii producatori sa gasesti produse de o calitate deosebita, muult mai ieftine decat la cei ce produc formatul APS-C. spune si de calitatea slaba al acestor obiective sau accesorii fabricate de catre terti. spune cum un obiectiv poate functiona extrem de defectuos, necesitand calibrari daca nu chiar schimbari, si acest lucru nu din cand in cand, ci foarte des.
Inchei spunand ca n-am mai citit un articol atat de slab de foarte multa vreme. Mai ai ceva de lucru incepand de la calitatea informatiei pana la modul de furnizare al acesteia.
Ti-ai facut ceva timp sa scrii acest comentariu. Multumesc pentru corectarea informatiilor! 🙂
Cat de „răi” pot fi unii oameni…vorba ceea: multi stiu, putini cunosc !
N-am inteles mai nimic concret, oricum nu-mi plac aparatele hibride, PEN si NEX.