Ghid de fotografie : Conceptual

Fotografiile din categoria „Conceptual” sunt realizate de cele mai multe ori cu scopul transmiterii unui mesaj clar, mesaj ce are a fi conturat de toate elementele prezente în compoziţie. Astfel, compoziţia joacă cel mai important rol, alături de celelalte elemente tehnice precum lumina, expunerea şi alte mici trucuri ce vor imbunătăţii rezultatul. Mai jos voi prezenta principalele teme de discuţie atunci când este vorba despre realizarea unei fotografii conceptuale, urmărind de aproape cele mai mici detalii ale fotografiilor.

  • Mesajul transmis, cum am grijă să fie unul clar ?
  • Cum aranjez materialele pentru a obţine o perspectivă clară asupra ideii ?
  • Elementele tehnice, cum le combin ? (expunere, diafragmă, compensaţie etc.)
  • Post-procesarea fotografiilor, la ce trebuie sa fiu atent ?
  • Unde realizez fotografia ? (cutie fotografică, cort fotografic, cameră specifică)

1. Mesajul transmis, cum am grijă să fie unul clar ?

Mesajul este cel mai important în realizarea unei fotografii conceptuale şi trebuie prezentat cât mai clar. Pentru a realiza acest lucru trebuie ca ideea de bază să fie modelată în aşa fel încât la prima vizualizare a fotografiei să se înţeleagă clar subiectul şi mesajul transmis. Acest lucru, mesajul clar, este conturat de către folosirea unor obiecte/modele corespunzătoare şi de respectarea normelor tehnice şi combinarea acestora pentru a obţine un rezultat cât mai plăcut, cât mai original.

Un alt rol important în transmiterea mesajului îl are lumina reprezentând modul de percepţie a ideii, a sentimentelor transmise. O lumină slabă, concentrată doar pe subiect evidenţiază concentrarea fotografiei asupra unui anumit lucru, reprezentând o singură idee şi faptul că întreaga fotografie se bazează pe aceasta. O lumină slabă, o lumină obscură, asupra tuturor elementelor deschide noi perspective ale privitorului, redându-i libertatea de a alege principalul mesaj şi de a se concentra şi asupra celorlalte idei prezente.

Titlul este şi el foarte important în transmiterea mesajului, un titlu bine ales va induce privitorul din primele momente în starea care o transmite fotografia, astfel rezultatul va fi unul cu siguranţă mult mai bun.

„Absurd” ( „Nu ai fost cuminte” )

Mesajul transmis : tristeţea provocată de mustrarea unui copil de către părinţi

Realizare : cutia fotografică alături de 4 lumânări pentru a creea o lumină caldă,  plăcută pentru a induce ideea de „familie” alături de 4 coli pentru difuzie. Diafragma închisă până la f/11 pentru a creea o zonă de focus mai mare şi pentru a transpune toate  personajele în cadrul acţiunii, aceasta concentrându-se în principal pe scena „familială”.

2. Cum aranjez materialele pentru a obţine o perspectivă clară asupra ideii ?

Este foarte important să te concentrezi asupra aranjamentului, el poate schimba în totalitate modul în care este privită scena ce se petrece în fotografie. Pentru a evidenţia cât mai bine acţiunea petrecută în cadrul fotografiei trebuie să folosiţi obiecte/ modele în aşa fel încât să exprime ideea fără prea mult „machiaj” (editare etc.). Odată obţinute materialele pentru realizarea fotografiei trebuie să luaţi în calcul importanţa fiecăruia astfel încât în centrul atenţiei ( NU FOTOGRAFIEI ! ) să fie cel mai expresiv obiect/ model. Aranjarea acestora în funcţie de expresivitate ajută foarte mult în transmiterea mesajului şi realizarea unei perspective clare.

3. Elementele tehnice, cum le combin ? (expunere, diafragmă, compensaţie etc.)

Partea tehnică a fotografiei poate schimba total modul în care este privită aceasta. Pentru fotografiile conceptuale în care folosiţi obiecte/ modele este important să aveţi grijă de toate setările ce le puteţi face, pentru a obţine un rezultat cât mai bun. Începem cu modul în care expunem deoarece cea mai mică greşeală schimbă rezultatul total. Pentru a transmite un mesaj trist trebuie să subexpuneţi fotografia, însă nu prea mult pentru că este foarte important să se distingă unele detalii. Pentru a transmite o stare de fericire, bucurie, supraexpunerea (nu exagerată) le poate induce cu uşurinţă, crescând gama dinamică a fotografiei.

A doua setare importantă este diafragma, aceasta creeând zona de focus care trebuie să fie cât mai mare pentru a surprinde toate personajele prezente. De multe ori este recomandat ca aceasta să fie cât mai inchisă, zona de focus lărgindu-se considerabil. Sunt şi cazuri însă în care este bine ca diafragma să fie cât mai deschisă pentru a concentra privirea asupra unui singur punct.

Lumina, alături de balansul alb (white balance) joacă cel mai important rol. Lumina poate creea sau şterge umbre, poate concentra acţiunea asupra personajului central şi poate schimba în totalitate atmosfera în care se petrece totul, fie într-una rece sau într-una caldă. Este bine să adăugaţi un mijloc de difuzie în faţa luminii pentru a creea o atmosferă placută şi pentru a înlătura umbrele puternice din cadru.

Sensibilitatea ISO necesită foarte multă atenţie din cauza faptului că zgomotul creeat poate reprezenta un detaliu tehnic care vă poate clasa fotografia ca fiind una slabă. Astfel, de cele mai multe ori este bine să folosiţi ISO cât mai mic (100-200) dacă dispuneţi de un trepied deoarece timpul de expunere va fi mai lung şi zgomotul va fi foarte scăzut. (mai jos schema de lumini la „Nu ai fost cuminte” )

4. Post-procesarea fotografiilor, la ce trebuie sa fiu atent ?

Odată realizată fotografia, pentru a-i reda fineţea necesară, post-procesarea este absolut necesară. Fie că se infiltrează fire de praf, fie ca apar unele elemente nedorite toate acestea se pot înlătura prin post-procesare. La acest pas este important să aveţi grijă de micile detalii de pe obiecte deoarece la o privire mai atenta pot ieşi în evidenţă împerfecţiunile. De aceea trebuie scoase cu atenţie folosindu-vă de uneltele programelor de editate.

Odată finisată partea estetică ce ţine de imperfecţiuni pentru accentuarea mesajului şi a întregii idei se pot aranja nivelele de culoare (Levels) şi contrastul (Curves/ Contrast) astfel încât centrul de interes să fie cel dorit, şi nu întreaga fotografie. Nivelele de culoare pot transforma modul de percepţie al fotografiei, transformându-i atmosfera acesteia într-una rece/caldă, schimbând total punctul de vedere şi mesajul transmis.

5. Unde realizez fotografia ? (cutie fotografică, cort fotografic, cameră specifică)

În cazul în care fotografiaţi obiecte cel mai recomandat este un cort fotografic sau o cutie creeată chiar de voi (vezi DIY- Cutia fotografică ), astfel umbrele realizate de sursele de lumină vor fi foarte slabe şi rezultatul se va îmbunătăţii semnificativ. Dacă realizaţi fotografiile în acest mod, este necesar să fiţi foarte atenţi în poziţionarea luminilor şi a obectelor pentru a obţiune un aranjament cât mai plăcut şi o combinare cât mai reuşită a acestora.

Dacă doriţi să fotografiaţi modele, sau obiecte la o scală mai mare este bine să folosiţi spaţii deschise pentru a avea loc să vă desfăşuraţi şi cât mai potrivite pentru a obţine de la bun început un rezultat satisfăcător. În cazul în care realizaţi fotografia în astfel de spaţii luminile joacă cel mai important rol şi trebuie folosite cu atenţie. Chit că nu sunt unele speciale, şi e doar un blitz prezent, difuzia şi orientarea trebuie realizate cu mare atenţie.

13 comments
  1. bun ghid, eu nu pot sa spun ca sunt un pasionat al acestei ramuri… imi place sa vad, nu sa concep, dar am un prieten care e … prin urmare am sa ii trimiti linku’, mersi in numele lui pentru articol!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *