Ghid de fotografie : Evenimentele sportive

Evenimentele sportive prezintă un mare interes fotografilor pasionaţi de fotojurnalism fiind un domeniu destul de apreciat care necesită o pregătire peste medie datorită condiţilor în care se desfăşoară majoritatea concursurilor. Această pregătire constă în cunoştinţe avansate în utilizarea întregului potenţial al aparatului şi o atenţie sporită pentru captarea momentelor cheie cât mai bine.

Fotografierea tuturor evenimentelor sportive supune un lucru esenţial care defineşte rezultatul, timpul de expunere. De multe ori datorită vitezei în care se desfăşoară concursurile timpul va trebui să fie mai mic de 1/160 pentru a îngheţa cât mai bine acţiunea. În realizarea acectui lucru intervine în mod special echipamentul fotografic, ţinând cont de faptul că o lumină mai puternică asigurată de un bliz sau de un obiectiv lumino va oferi întotdeauna fotografii mult mai reuşite.

  • Cum pot obţine un timp de expunere cât mai scurt ?
  • Cum folosesc blitzul pentru a distribui lumina cât mai bine ?
  • Cum pot capta momentele cheie ? La ce să fiu atent ?
  • Post-procesarea fotografiilor, ce trebuie evitat ?
  • Mici sfaturi ce pot îmbunătăţi rezultatele

1. Cum pot obţine un timp de expunere cât mai scurt ?

Timpul de expunere este elementul cheie în obţinerea unor fotografii reuşite la evenimentele sportive. În cazul în care fotografiaţi pe terenuri de sport sau zone amenajate în aer liber pe timp de zi lumina va fi suficient de puternică pentru a obţine timpi de expunere destul de mici. Dacă intensitatea luminii naturale nu este destul de mare se recomandă mărirea sensitivităţii ISO putând a ajunge chiar şi la iso 800 (în cazul în care lumina este FOARTE slabă) fără a fi prezente urme puternice de zgomot. Acest lucru nu este cel mai recomandat datorită efectelor secundare ce pot apărea, unul dintre cele mai deranjante fiind scăderea puterii bateriei, aceasta consumându-se mult mai uşor.

În cazul în care fotografiaţi în săli de sport în care lumina nu este foarte bună cel mai recomandat lucru pentru scăderea timpului de expunere este mărirea sensitivităţii iso, zgomotul urmând a fi destul de intens în funcţie de aparatul folosit. În momentul în care aţi mărit sensitivitatea iso la 800-1600 timpul de expunere va scădea destul de mult, ajung poate chiar şi la 1/200 sau 1/320 în cele mai fericite cazuri. Pentru a scăpa de zgomotul nedorit şi deranjant blitzul vă poate ajuta destul de mult, în cazul în care nu este interzis şi nu va deranja jucătorii. Din păcate acest lucru este inevitabil, lumina generată de un blitz extern fiind destul de puternică reuşind astfel a distrage atenţia unor jucători.

Cea de a doua soluţie este folosirea unei focale mai mici pentru a avea o deschidere mai mare a diafragmei putând astfel a capta mult mai multă lumină pe senzor. O variaţie de la f/4 la f/5.6 vă poate scădea timpul de expunere destul de mult, lucru ce aduce cu sine şi o scădere a sensitivităţii ISO.

2. Cum folosesc blitzul pentru a distribui lumina cât mai bine ?

Folosirea blitzului în cadrul fotografierii în săli de sport întunecate este principala cale de a evita rezultatele mişcate şi total nesatisfăcătoare. Utilizarea blitzului însă presupune unele dezavantaje care sunt ignorate de multe persoane şi care pot strica o mare parte a fotografiei. Unul dintre aceste dezavantaje este reprezentat de umbrele puternice care apar în spatele subiectului indiferent de distanţa sa de cel mai apropriat obiect. Astfel, pentru a evita umbrele dure este necesară o metoda de a distribui uniform lumina generată de blitz.

Acest lucru se poate realiza adăugând fie un diffusor creeat special pentru tipul de blitz (în general pentru cele externe), fie unul creeat DIY prin adăugarea unei hârtii albe în faţa acestuia. Este important însă să aveţi grijă cu folosirea metodelor de difuzie DIY pentru că în cazul în care sunt prea aproape de blitz pot genera o căldură mare care ulterior va duce la arderea lămpii.

În momentul în care aţi stabilit metoda de difuzie este important să reglaţi puterea blitzului în funcţie deintensitatea luminii din sală şi de cât de aproape sunteţi de subiect. Deobicei lumina în sală va fi destul de bună pentru a nu folosi blitzul la butere maximă, ajutându-vă astfel şi la fotografierea în rafală. După ce aţi reglat timpul de expunere dorit din aparat este necesar să compensaţi cu blitzul până când fotografia va fi expusă bine. Aveţi grijă însă la culorile echipamentelor pentru că de multe ori cei îmbrăcaţi în alb vor fi dezavantajaţi datorită intensităţii mari a luminii din zona respectivă, fotografiile ieşind deseori supraexpuse.

3. Cum pot capta momentele cheie ? La ce să fiu atent ?

Surprinderea momentelor cheie este cel de-al doilea element important în obţinerea unei fotografii reuşite. De multe ori în cadrul fotografierii evenimentelor sportive este necesară o cunoaştere relativ bună a desfăşurării pentru a putea anticipa momentele următoare. În cazul fotografiilor la football de exemplu, urmărirea jucătorului cu mingea poate fi insoţită şi de o atenţie distribuită coechipierilor săi. În decursul a mai multor evenimente veţi reuşi a observa cu uşurinţă mişcările ce urmează putând a obţine astfel cadre din ce în ce mai reuşite.

Pentru a capta momente cheie ale acţiunii vă puteţi folosi şi de interacţiunea dintre jucători sau minutele de după eveniment, minute în care expresiile vor fi foarte interesante în funcţie de rezultatul concursului. Aceste momente de la finalul evenimentului/ meciului sunt cele mai apreciate datorită cadrelor ce pot fi create cu uşurinţă prin folosirea imaginaţiei.

4. Post-procesarea fotografiilor, ce trebuie evitat ?

Post-procesarea fotografiilor de la evenimentele sportive constă în adjustarea intensităţii culorilor, a luminii din întreg cadru, şi a zgomotului care uneleori va fi destul de deranjant. Adjustarea culorilor şi a luminii se poate realiza din meniul Levels al programului Adobe Photoshop, putând astfel a compensa timpul de expunere mai scurt în favoarea unei poze mai clare. Subexpunerea fotografiilor în favoarea timpilor mult mai mici de expunere este un mic truc la care se apelează destul de des, lumina putând fi corectată cu uşurinţă în cadrul post-procesării.

În urma reglării culorilor şi a luminii, reducerea zgomotul este ultimul pas însă cel mai important. Zgomotul se poate reduce cu ajutorul diverselor unelte adaptate programului de editare furnizat de Adobe, Photoshop, precum Noiseware Professional. Acest plugin va reduce semnificativ atât zgomotul de luminanţă cât şi cel de crominanţă, obţinând fotografii mult mai „curate”, dezavantajul fiind unul singur, scăderea clarităţii din anumite zone ale cadrului.

Prezenţa zgomotului în fotografii va fi întotdeauna aleasă în favoarea unor fotografii nemişcate, acesta putân fi corectat cu uşurinţă. Nu este necesară eliminarea 100% a zgomotului datorită efectului negativ asupra clarităţii cadrului, ci este de-ajunsă o reducere cu doar 50%, diferenţa fiind şi aşa una destul de mare.

5. Mici sfaturi ce pot îmbunătăţi rezultatele :

  • Foloseşte tehnica de „pre-focalizare„. Aceasta presupune ţinerea butonului de declanşare apăsat doar pe jumătate pentru a focaliza în continuu subiectul utilizându-se alături de opţiunea : AF-C (focalizare continuă).
  • Alege un loc potrivit de unde să fotografiezi pentru a te feri de eventualele accidentări şi pentru a obţine încadrări interesante.
  • Fotografiază în rafală pentru a obţine cu siguranţă măcar o fotografie reuşită dintr-o serie de minim 3.
  • În cazul sporturilor extreme încearcă să creezi o legătură între acţiune şi mediu pentru nişte rezultate mult mai speciale.
  • Încearcă să obţii un fundal cât mai curat sau unul realizat din suporteri (vei obţine cadre foarte interesante).


5 comments
  1. Articolul asta mi-a raspuns la niste intrebari legate de fotografia in conditii de lumina mai slaba. Multumesc pentru sfaturi si astept sa mai postezi astfel de „tutoriale”.

  2. Sidenote: Modul AF-C (eventual ajutat de stabilizarea de imaginea, daca exista pe obiectiv) consuma bateria intr-un mod mult mai alert decat utlizarea normala. Daca mai adaugam in ecuatie fotografierea in rafala si folosirea blitzului de pe camera (built-in), nu strica un set suplimentar de baterii si/sau un grip.
    Ar fi pacat sa ratezi acel cadru pe care l-ai vanat tot meciul pentru ca s-a aprins ledul rosu. 😉

    1. Asa e, modul AF-C trebuie folosit nu cel AF-S . Am vazut azi dimineata inainte sa plec la scoala si n-am mai avut timp sa editez.

      Multumesc ! 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *